Kell-e figyelni a fogamzásgátlót szedő nőknek a vitamin bevitelre?

Legtöbbször a terhesség tudatos tervezésekor kerül először szóba, hogy milyen vitaminok és nyomelemek fogyasztását kellene forszírozni a mindennapi étkezésben vagy táplálék-kiegészítőként bevinni.

A megszülető gyermekek számottevő része jelenleg is előzetes tervezés nélkül születik, - és ez nemcsak a szegényebb népességre igaz. „A gyerek akkor jöjjön, amikor akar” egy felszabadult, természetes hozzáállást takar, ami nagyon egészséges lenne, ha a fogamzó-képes korú nők életmódja, táplálkozása is tökéletes lenne. Ezzel szemben azt látjuk, hogy a legtöbb nő komoly diétának veti alá magát a divatos alak elérésére, sőt nem orvos által felírt hatóanyagokat szednek fogyás vagy hashajtás céljából. A húsfogyasztás elutasítása is komoly vitamin és ásványianyag hiányt okoz, mivel a speciális pótlás szaktudást igényelne. Beszerezni sem könnyű a helyettesítő ételeket, így a fiatal nők nagyobb része számára a vegetáriánus táplálkozás egyszerűen csak a hús és tojás kizárását jelenti az étkezésből.

A fogamzásgátlók szedése és bizonyos vitaminok, nyomelemek csökkent koncentrációja évtizedekkel ezelőtt sok vizsgálat tárgyát képezte. Kimutatták, hogy a B12 vitamin és a folsav koncentrációja csökkent a tabletta szedőknél a nem-szedőkhöz képest, valamint a cink szintje csökkent és a rézé emelkedett volt.  Akkoriban a fogamzásgátlók lényegesen magasabb hormon tartalmúak voltak és összetevőik sem mérhetők össze a mai készítményekkel. 1960-1985 -ig az etinil ösztradiol tartalom 50-100-150 mikrogramm volt, míg a mostani tabletták 20-30 mikrogrammot tartalmaznak.  Ennek ellenére újra elkezdték vizsgálni a problémát, mert ezeket a hatóanyagokat évtizedeken keresztül szedik a nők, így tudniuk kell, hogy szedjenek-e hozzá valamilyen vitamin-készítményt vagy mire ügyeljenek a táplálkozásokkal kapcsolatosan. A legfrissebb vizsgálatok eredményei egybehangzóak a B12 vitamin csökkenésével kapcsolatosan, míg a folsav szint nem minden vizsgálatban alacsonyabb a tablettát nem szedőkhöz képest. A cink és a szelén szintjének enyhe csökkenését is leírja néhány vizsgálat.[i]

Az ezredfordulón az Egyesült Államokban a liszt folsavas dúsítását szorgalmazták, mert egyértelművé vált a folsav szerepe az újszülöttek velőcső záródási rendellenességében [ii]és bizonyos Alzheimer típusú elbutulásokban. A kezdeményezés eredményei bíztatóak voltak, de felhívták a figyelmet arra, hogy a folsav mellé B12 vitamint is adni kell, mert a B12 vitamin izolált hiánya is nyitott gerincet okozhat és ez  az izolált hiány az elbutulást is elő tudja idézni  A folsav adása ilyenkor csak a vérkép makrocitás elváltozását javítja. [iii]

A reflux betegségre és egyéb gyomor problémákra egyre több férfi és nő szed krónikusan úgy nevezett protonpumpa gátló gyógyszert, ami a bevitt vitamin felszívódását szintén csökkenti.

A B12 vitamin vízben oldódó vitamin, aminek alapvető szerepe van az agy és a központi idegrendszer működésével és a vérképzésben.  Minden sejt anyagcseréjében szerepet játszik, a nukleinsavak, a genetikai anyag egészséges funkciójában, a fehérjeszintézisben.

A B12 vitamin hiányának tünetei:

-        Vérszegénység, amelyre nagy vörösvérsejtek és fehérvérsejtek jellemzők. Fáradtság, levertség, memória romlás, fáradékonyág a jellegzetes tünetek. Menstruációs zavarok, a termékenység zavarai,

-        Idegrendszeri tünetek: zsibbadás, érzés kesés először a lábon, később a kezeken, Alzheimer szerű elbutulás.

-        A homocisztein emelkedése az érelmeszesedéssel függ össze.[iv]

A tünetek esetében a B vitamincsalád többi tagjának hiányával is számolni kell.

A magnézium napjainkban különös jelentőséget kapott, mivel a hétköznapok egyre nagyobb terhelést rónak az idegrendszerre. Mi is a jelentősége ennek a nyomelemnek? Az idegrendszer működése mellett az izmok számára is nélkülözhetetlen, számos enzim aktivitásához szükséges. Befolyásolja a kálcium, és a kálium anyagcseréjét, hasznosulását is. Az emberi test magnézium készletének legnagyobb része a sejteken belül helyezkedik el, így a szérumban mérhető koncentrációból nem mindig lehet következtetni a raktárak állapotára. A táplálékkal vesszük magunkhoz, de ennek mennyisége nagyon változó, felszívódása sem mindig megfelelő.[v] A fiatalok és fiatal felnőttek táplálkozása és életmódja gyakran vezet magnéziumhiányhoz. Tipikus a reggeli kávé étkezés nélkül vagy kevés aprósüteménnyel és egyeseknél a hétvégi alkoholos ital fogyasztás. A fokozott szellemi-fizikai stressz, megerőltetés szintén csökkenti a magnézium tartalékokat.

A B6 vitamin három vegyületet jelent, a piridoxint, piridoxalt, piridoxamint.  A fogamzásgátlók kismértékben csökkentik a koncentrációját, ezért érdemes pótolni. Hányingert csökkentő hatása annyira köztudott, hogy gyakran használják utazáskor, fogamzásgátló szedésének kezdésekor vagy terhességben.[vi] Szerepe van a vérképzésben, az idegkárosodások megelőzésében és az ízületi gyulladások megelőzésében. A túladagolásra vigyázni kell, csak a készítmény dobozán előírt adagot szabad szedni.

Ha egészségesen szeretnénk táplálkozni, akkor ismernünk kell, hogy milyen tápanyagokra van fokozottan szükségünk. Az egyéni, alkati különbségek is elég nagyok, de a laboratóriumi vizsgálatok nem mindig elérhetők és nem is minden paraméter kóros akkor sem, ha már valamelyik szervünk vitaminhiányos tüneteket produkál. Életmódunk és a szedett gyógyszerek ismeretében meghatározató az a táplálék kiegészítő, amelynek segítségével elkerülhető a későbbi visszafordíthatatlan károsodás és a mindennapi közérzetünk is javul.

Dr. Gyovai Gabriella
Nőgyógyász szakorvos



Palmery M: Oral contraceptives and changes in nutritional requirementsEuropean Review for Medical and Pharmacological Sciences 2013; 17: 1804-1813

Berenson A: Effect of hormonal contraceptives on vitamin B12 level and the association of the latter with bone mineral density Contraception. 2012 November ; 86(5): 481–487

 Filioussi, K.; Bonovas, S.; Katsaros, T. Should we screen diabetic patients using biguanides for megaloblastic anaemia? Aust. Fam. Physician 2003, 32, 383–384.

 Pfeiffer, C.M.; Caudill, S.P.; Gunter, E.W.; Osterloh, J.; Sampson, E.J. Biochemical indicators of B vitamin status in the US population after folic acid fortification: results from the National Health and Nutrition Examination Survey 1999-2000. Am. J. Clin. Nutr. 2005, 82, 442–450
Quinlivan, E.P.; McPartlin, J.; McNulty, H.; Ward, M.; Strain, J.J.; Weir, D.G.; Scott, J.M. Importance of both folic acid and vitamin B12 in reduction of risk of vascular disease. Lancet 2002, 359, 227–228, 

Stabler SP:Vitamin B12 deficiency as a worldwide problem.  Annu Rew Nutr 2004;24:299-326.
 Kiela, P.R., Collins, J.F. and Ghishan, F.K. (2012) Molecular mechanisms of intestinal

transport of calcium, phosphate, and magnesium, in Physiology of the Gastrointestinal Tract,

5th edn (eds L.R. Johnson, F.K. Ghishan, J.D. Kaunitz et al.), Academic Press Elsevier,London, pp. 1877–1919.
 Boss TR,  Donald E, ,The vitamin B6 requirement in oral contraceptive users  I. Assessment by pyridoxal level and tra n sfe rase activity in erythrocytes The American Journal of Clinical Nutrition 32: MAY 1979, pp. 1015-1023

 

Kapcsolódó cikkek

A kosár üres






www.ganodex.huwww.vitalkid.huwww.annavit.hu • www.lentinex.hu

©2022 Vitalprof - természetes egészség
Weblapunk a felhasználói élmény fokozására sütiket használ.
Ok